Audemars Piguet 2008 Singapore InAugural F1 GP Limited Edition Working Chrono PVD Case with Black Dial Leather Strap
איל''ת איל''ת עברית English
facebook
ראשי אודות מידעון חברים יסודות בהערכה גלריה חדשות קישורים קבצים צור קשר
ראשי » חדשות » ידיעת חדשות
חדשות
הערכה באמצעות תיאוריות שינוי: ממודל לוגי ועד גישה מבוססת שחקנים / ד"ר יובל אופק


מערכי מחקר קלאסיים, מודלים לוגיים ותיאוריות שינוי מודדים בדרך כלל שינוי בין שתי מדידות או מספר מדידות. כל מה שקורה מסביב או בדרך – קופסה שחורה – כמו במערך מחקר קלאסי.

IMPACT – מה ההשפעה של התכנית בסופו של דבר?

מודל לוגי מציג תשומות – פעילויות – תפוקות – תוצאות מיידיות – תוצאות ביניים – תוצאות סופיות

מודלים לוגיים ותיאוריות שינוי בודקים מה קורה במהלך התכנית. המודל הלוגי מתאר תהליך.  תאוריות השינוי נותנות את הנקודות בדרך, את הרציונל  - פותחות את הקופסה השחורה. מיפוי הצעדים שיש לבצע כדי לקדם. לכל צעד נקבעים מדדי תוצאה.

ההבדל בין תיאוריות שינוי למודל לוגי –

בת"ש מוקדשת מחשבה להראות את המכניזם שמאחורי הרצף. מודל לוגי יפרט את חלקי המודל – תיאוריית שינוי תבדוק מדוע ומה המנגנון מאחורי השינוי.

וייס – theory based evaluation  – אומרת שתיאוריות שינוי בהערכה צריך להיות לא רק על מה שמנהלי התכנית והמעריכים חושבים שצריך לקרות – יש להתבסס גם על תיאוריות רלוונטיות ומחקר.

Cause and effect method

תיאוריות שינוי מבוססות תכנית – מה התכנית צריכה לעשות.

המרצה טוען כי יש בעיות:

יש תוצאות בלתי צפויות שמשנות את המהלך. קיימים משתנים מתערבים רבים שמשפיעים על אוכלוסיית היעד.

מודלים לוגיים – לינאריים – מדדים שמבוססים על התכנית אינם מודדים את המורכבות – complexity

 

מתרחשים שינויים במהלך התכנית

ברברה – אפשר להתייחס למודל לוגי בצורה מעגלית והחיצים חוזרים אחורה ומתקדמים (כמו גמילה אצל ילדים).

מירי – המודל הלוגי לא נותן תשובה למה הדברים קורים, אלא רק איך הם קורים.

ריבוי שחקנים – מנהל התכנית והמעריך – לא לבד. יש עוד שחקנים רבים, המקיימים ביניהם אינטראקציה שמשפיעה על המעורבות ועלולה לגרום לבעיות כשאנחנו רוצים ליצור שיפור.

כשהמורכבות נמוכה – אפשר לעבוד עם מודלים לוגיים. כשרמת המורכבות גבוהה – יש קושי לבדוק לינאריות.

לעתים – לאחר זמן מעריכים דברים שאינם רלוונטיים בגלל השינויים הרבים שחלו בינתיים בתוכני ובסביבתה

 

Outcome mapping – החוברת בחינם להורדה בגוגל http://www.outcomemapping.ca/download/OM_English_final.pdf

12 שלבים של ביצוע הערכה שנותן תיאוריית שינוי – מעניק יכולת לראות את המורכבות.

 

המרצה מציע התבוננות בשחקנים; במקום להתבונן בתכנית – נמפה את השחקנים – נבנה מפה של הארגון והתכנית – מחלקות, מנהלים, מטה – וכדומה.

תחום השליטה של התכנית – מי השחקנים שהתכנית משפיעה עליהם ומי השחקנים שמפעילים את התכנית.

Boundary partners – שהתכנית עשויה להגיע אליהם: שותפים/ מוטבים

בפרויקט מסוים שהפעילה חברת המתנ"סים: המטרה אינה לשנות את השפה של המנהלים הרכזים – אלא להשפיע על כל האנשים שמגיעים למתנ"סים.

תחום עניין – sphere of interest.

ככל שתכנית גדלה – ההשפעה "יוצאת החוצה" לעוד ועוד אנשים – זה המצב בפועל. האם היא יוצאת באותו אופן או עוצמה לכולם?

כתכנית – המטרה לגרום לשינוי התנהגותי / תפישתי.

תאוריות השינוי הרגילות מתבוננות על התכנית – מה התכנית רוצה לעשות. תיאוריות שינוי ממוקדות שחקנים מתבוננות בשינוי ההתנהגותי – יש לזהות אותו. מעריכים צריכים להבחין בין תחום שליטה לתחום השפעה ותחום עניין.

ההשפעות על המוטבים הן תוצר של משתנים מתערבים.

מתחילת ההערכה, מחלקים את השחקנים לתחומים: שליטה, השפעה, עניין, מוטבים.

אין לדבר על שיוך attribution  אלא על contribution -  תרומה

יש תחום קרוב של שליטה, השפעה ורחוק יותר של המוטבים – שאי אפשר לקבוע מה היה קורה להם עם ובלי התכנית.

קודם כל – יש להכיר במוגבלות ההשפעה של התכנית – ו"לשים אותן על השולחן".

דוגמה: בתכנית בגן ילדים

הגננת – מושפעת בעצמה אך משפיעה על הילדים וההורים

העמותה שמפעילה את התכנית – צוות מדריכים מקצועי מתנדבים / קבוצת נערים / פיקוח / רשות מקצועית

גורמים מאפשרים – גורמים במועצה, מפקחות במשרד החינוך (אישורים, כרגע אינם אקטיביים)

יש להסתכל על האינטראקציות בין השחקנים  - ולהכניס אותן לתיאוריות השינוי. כך נוכל להבין מה משפיע על מה. הבנת המורכבות, התבוננות בשחקנים לפי ספירות ההשפעה שלהם והאינטראקציות ביניהם – מבנה תיאוריית שינוי אחרת מתיאוריות השינוי הקלאסיות.

הרשויות, המפקחים – משפיעים על הקהילה

בוחרים את השחקנים המרכזיים – ובונים עבור כל אחד תיאוריית שינוי

במקום לדבר על תשומות / תפוקות - יש לנסח תיאוריית שינוי נפרדת לכל שחקן מנוסח כ:

·         ציפיות מהשחקנים – expect to see  - תגובה ראשונית לפעולות שלנו, תגובות אקטיביות יותר – כתוצאה מהדברים שנעשו בתכנית – השינויים ההתנהגותיים המשמעותיים – שינוי הדרגתי עבור כל אחד מהשחקנים. ברגע שעוזבים את המדדים של התוצאה – אין יותר לינאריות. ציפיות מכל שחקן מעניקות גמישות להערכה. 

·         ארצה לראות want to see

·         אשמח לראות love to see

נקודות התקדמות – יכלילו את האינטראקציות בין השחקנים – נראה את הקשרים ואת הרצף (sequence)

ניתן להעריך תכנית הן בתכנית שהוערכה בתיאוריית שינוי, והן כ-outcome mapping

לסיכום – לכל אחד מהשחקנים יש לנסח מטרות התנהגותיות / תפישתיות – תיאוריית שינוי עבור אותו שחקן. מיפוי השחקנים, האינטראקציות ביניהם מעניק למעריכים גמישות ורגישות לתנאים ולנסיבות המשתנים במהלך הפעלת התכנית ובתכנית עצמה, והבנה טובה יותר של המורכבות. 



פורסם על-ידי בתי ביום 2/1/2017 בשעה 08:41


איל"ת - אגודה ישראלית להערכת תכניות
מכון הנרייטה סאלד |
כתובת: רחוב קולומביה 9, קריית מנחם ירושלים 9658326|
טלפון: 02-6494444 | פקס: 02-6437698
Email: szold@szold.org.il